Financial Controller till Storskogen

Om bolaget

Storskogen grundades 2012 och är en privatägd bolagsgrupp som förvärvar och driver välskötta och lönsamma bolag med ledande ställning på sin marknad. Storskogen är uppdelat i tre affärsområden och består av ett 70-tal affärsenheter med totalt närmare 4000 anställda – varav mer än två tredjedelar utanför storstadsregionerna.

Storskogen förvärvar bolag i hela Sverige samt runtom i Europa. Som ägare med evig ägarhorisont arbetar Storskogen vidare med de förvärvade bolaget på de sätt som en gång i tiden gjort dem så framgångsrika. Den som säljer sitt livsverk till Storskogen ska känna sig trygg med att Storskogen som ny ägare kommer att bidra med kompetens och stöd för bolagets fortsatta utveckling och framgång.

Information om rollen

Du får en bred och ansvarsfull roll i ett expansivt bolag. Du kommer att vara kontaktperson gentemot dotterbolagen och ansvara för de nyförvärvade bolagens implementering av Storskogens rapporteringsrutiner, kvalitetssäkring av dotterbolagens finansiella rapportering till koncern samt vissa administrativa rutiner. Vidare kommer du vara ansvarig för styrelserapportering på månads- och kvartalsbasis. I arbetet ingår resor 1-2 gånger i månaden till våra dotterbolag runtom i Sverige. Du förväntas hjälpa dotterbolagen med att säkerställa att bokföring sker enligt K3-regelverk och att koncernens policys gällande finansiell rapportering implementeras i bolagen.

Du kommer även att bli involverad i diverse projekt som vi driver på koncernekonomiavdelningen. Vidare ligger Storskogen inför en planerad börsnotering, vilket kommer innebära diversifierade uppgifter kopplade till detta, höga som låga. Inför och efter noteringen så kommer krav på ökad internkontroll. I rollen som controller på Storskogen kommer du ha övergripande ansvar för detta hos våra dotterbolag samt gentemot externa intressenter/kontrollenheter såsom börsrevisor.

Kvalifikationer och erfarenhet

Vi söker dig som har erfarenhet av bokföring och redovisning enligt K3-regelverk. Du bör ha ca 2–5 års arbetslivserfarenhet. Vidare ska du kunna påvisa god förståelse för och praktisk erfarenhet inom internkontroll. Kunskap om projektredovisning och successiv vinstavräkning enligt K3 är meriterande.

Dina personliga egenskaper

I rollen som Financial Controller krävs struktur samt god analytisk förmåga. Som person är du detaljfokuserad, leveranssäker och framför allt prestigelös. Du har lätt för att prioritera, trivs med eget ansvar och gillar att driva förändring samtidigt laget går före jaget. Du har förmågan att säkerställa hög kvalitet i ditt arbete även under pressade förhållanden. Du gillar att arbeta och samarbeta i ett högt tempo i en geografisk spridd organisation, har lätt för att bygga relationer och uppskattar att ha många kontaktytor. Vi är i egenskap av en ung organisation en arbetsgivare som kräver flexibilitet i det vardagliga arbetet, då diverse ad-hoc uppgifter dyker upp. I rollen arbetar du med hela Storskogens organisation varför vi lägger stor vikt vid att kandidaten har väldigt goda sociala förmågor.

Ansökan

I den här rekryteringen samarbetar Storskogen med Vindex och frågor hänvisas till rekryteringsansvarig Kajsa Dahlberg: 0735-251 270. Är du den vi söker? Ansök via annonsen alternativt skicka ditt CV med ref KDFC1042 till kajsa[email protected]. Intervjuer sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag!

Ansökan

Vänligen fyll i följande information:

Vänligen svara på följande frågor för att vi ska få en bredare bild av din erfarenhet.

Vad har du för utbildningsnivå? *
Du kan fylla i flera alternativ om det passar.

Markera de orter där du kan tänka dig att arbeta. Det är möjligt att kryssa i flera svarsalternativ *